Dieta wysokotłuszczowa

Dieta wysokotłuszczowa

Jakie są zasady?

Dzięki diecie wysokotłuszczowej tj. diecie z wysoką zawartością tłuszczu i niską zawartością węglowodanów, szybko można zredukować zbędną masę ciała, jednakże długotrwałe jej stosowanie niekorzystnie wpływa na zdrowie człowieka. Utrata masy przy stosowaniu tej diety wynika nie tylko ze spalania tkanki tłuszczowej, ale ze względu na spadek masy mięśniowej i utratę wody, prowadzi do zmniejszenia stężenia niektórych hormonów oraz przekaźników w układzie nerwowym. Skutkiem jest odwodnienie organizmu i osłabienie. W diecie wysokotłuszczowej największe zapotrzebowanie energetyczne przypada tłuszczom, głównie pochodzenia zwierzęcego (około 70–80%), brakuje w niej błonnika, witamin oraz składników mineralnych.

Jakie są skutki stosowania diety?

Skutkiem działania tej diety jest obniżenie spożycia energii, występowanie ketozy, zmniejszenie apetytu, obniżenie stężenia insuliny oraz utrata wody, spowodowana uwalnianiem glikogenu. Stosowanie tej diety naraża osoby na wystąpienie miażdżycy, chorób sercowych, chorób wątroby oraz kamicy nerkowej, ze względu na ubytek wapnia z kości. Dieta wysokotłuszczowa powoduje zmiany w zachowaniu, a nawet przyczynia się do zapalenia mózgu. Powoduje i zwiększa ryzyko udaru, pogorszenie stanu psychicznego i wzrostu depresji. Dieta wysokotłuszczowa jest wysoce szkodliwą dla zdrowia. Wyjątkiem są osoby z chorobami neurodegeneracyjnymi, np. epilepsją. Akurat w tym przypadku dieta symulująca wytwarzanie ciał ketonowych poprawia rokowania i zmniejsza objawy choroby.

Przykłady diety wysokotłuszczowej.

Przykładową dietą wysokotłuszczową jest dieta Kwaśniewskiego, w której podaż tłuszczu wynosi 3-3,5 g/kg należnej masy ciała, 1g białka oraz 0,8 g węglowodanów na 1 kg ciała. Według niej 70 kg osoba dostarcza organizmowi dziennie 245 g tłuszczu, 70 g białka i 56 g węglowodanów (Amerykański Instytut Medyczny zaleca minimum 100 g węglowodanów na dzień, a więc dieta Jana Kwaśniewskiego dostarcza połowę tej dawki). Kolejnym przykładem diety wysokotłuszczowej jest dieta ketogeniczna opierająca się na założeniu, że organizm nie pobiera energii z węglowodanów, lecz ze spożywanych własnych tłuszczów czy białka. Tworzące się w organizmie podczas zastosowania tej diety ciała ketonowe blokują uczucie głodu. Należy pamiętać, że obie te diety są ubogie w wiele składników odżywczych, głównie w witaminy, składniki mineralne czy błonnik. Niedobór tych składników przyczynia się do zaparć, wymiotów, bólu brzucha, braku apetytu, zmęczenia, senności, a przy długotrwałym stosowaniu wystąpić może kamica moczanowa i hiperurykemia (podwyższone wartości kwasu moczowego we krwi). Powyższych diet nie należy, więc stosować do redukcji masy ciała. Plan dietetyczny obejmuje prawidłowość w zbilansowaniu żywienia mająca na celu znormalizować masę ciała. Zaleca się zmianę nawyków żywieniowych wobec dotychczasowego żywienia, uwzględniających urozmaicenie codziennego jadłospisu. Tak by opóźnić procesy starzenia organizmu, zachowując jednocześnie przyjemność ze spożywania posiłków.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *